Pas schreef ik over het verrassende nieuws dat Eneco de verwarming in de Ervenbuurt in Capelle op Sinterklaasdag wilde uitschakelen, omdat er aan gewerkt moest worden. Het liep met een sisser af. Dat was niet het enige dat de buurtbewoners in 2013 voor de kiezen kregen. Door een grootscheepse renovatie was het een zooitje op straat. De zure appel is bijna op, dus tijd voor een verhaal.
O ja. In dit stuk staat de zinsnede ‘aannemer EVS was vrijdag niet bereikbaar voor commentaar’. De telefoon werd tweemaal niet opgenomen, er was geen antwoordapparaat om in te spreken en op twee met veel moeite gevonden e-mailadressen kwam per ommegaande een mail terug: onbekend adres. Het bedrijf heeft geen website. Op zo’n moment knal ik gewoon de ‘niet bereikbaar’-zin erin. Later nog eens proberen. Want het bedrijf heeft vast iets te zeggen.
Na slechte start is Capelse Ervenbuurt bijna opgeknapt
Ellende in Ervenbuurt bijna ten einde
CAPELLE AAN DEN IJSSEL – Het jaar 2013 is voor de bewoners van de Ervenbuurt-Noord in Schollevaar een jaar om snel te vergeten. Maandenlang leefden zij te midden van opengebroken straten, afgesloten riolering, haperende electriciteit, kapotte waterleiding en nog meer ellende. Tot overmaat van ramp duurde de overlast vele weken langer dan nodig door een conflict tussen de aannemer en de gemeente Capelle.
Het leek eerst zo mooi. Eindelijk was de Ervenbuurt dit jaar aan de beurt om de riolering te vervangen, ruim dertig jaar nadat de wijk was gebouwd. Het was dringend nodig en de gemeente Capelle besloot het groot aan te pakken. Dus meteen alles ophogen, nieuwe speelplaatsjes, nieuwe straatverlichting, nieuwe groenstroken en dan meteen ook maar ondergrondse vuilcontainers. Kosten: zo’n 1,7 miljoen euro.
Echter: toen de uitverkoren aannemer EVS uit het Zeeuwse Axel de eerste spade de grond in stak, ging het mis.
Onder de straat bleek het een enorme wirwar van leidingen, kabels en andere noodzakelijke bedrading. Veel daarvan moest worden omgelegd. Stroomkabels bleken bovendien vlak naast rioolbuizen te liggen. Veel te gevaarlijk, vond de aannemer. Bovendien stond dat volgens hem niet op de tekening. De aannemer staakte zijn werk en er ontstond een conflict met de gemeente. Bewoners werden de dupe, want door de ontstane vertraging zaten zij nog langer in de troep.
Pogingen van aannemer en gemeente om op één lijn te komen mochten niet baten. Beide partijen gaven elkaar de schuld. Inmiddels zijn wederzijdse claims neergelegd en moet de Raad voor Arbitrage zich buigen over wie de extra kosten op zijn bordje krijgt.
Volgens de gemeente was het aan de aannemer om te onderzoeken hoe de situatie onder de grond is. “In stedelijk gebied liggen verschrikkelijk veel kabels onder de grond,” zegt woordvoerder Thomas Heesters. “Aannemers uit de regio weten dat en houden daar rekening mee. Deze aannemer heeft het waarschijnlijk onderschat. Ook frustrerend voor hem, want hij wil zijn werk goed doen. In het bestek staat dat het onderdeel is van het werk.”
Van aannemersbedrijf EVS was vrijdag niemand bereikbaar om zijn kant van het verhaal toe te lichten.
Uiteindelijk nam het Capelse bedrijf Van Delft Infra de klus over. Na de slechte generale van de eerste aannemer op het Helena Erf was het Van Delft die voor een goede voorstelling in de rest van de buurt zorgde. Buurtbewoner Joop Vermeer, één van de bindende factoren en aanspreekpunt in de buurt, is vol lof. “Die jongen hebben tot vrijdagavond en zaterdag gewerkt om de boel hier voor kerst op orde te krijgen. Ze verdienen echt een pluim. We hebben ze in de watten gelegd: ze kregen koffie en koek en op het Minous Erf is zelfs iemand die ze op een Chinese maaltijd heeft getrakteerd.”
De komende tijd moeten nog de puntjes op de i worden gezet. De verlichting moet nog worden afgemaakt. Als alles klaar is, heeft Vermeer nog een wens: iets doen aan de hardrijders op het Beatrijs Erf. Vooral de fietsoversteek is volgens hem levensgevaarlijk.