Je bekijkt nu Uw verkiezingsblogger was even met reces…

Uw verkiezingsblogger was even met reces…

Wat een warm bad aan reacties op mijn laatste blog (‘kiespijn‘) en het ontbreken van mijn blog gisteren. Maar hey: mag ik ook een dagje met reces zijn? Hoewel, reces impliceert het grote nietsdoen. Dat zat er helaas niet in, 22 nachtjes voor de verkiezingen. Eén tip: wie alle verkiezingsprogramma’s van partijen in Zuidplas wil lezen, doet er goed aan een snipperdag op te nemen. Of twee…

Dit zijn ze, de verkiezingsprogramma’s van zeven van de acht deelnemende partijen. Een hele kluif om te lezen, maar het is gelukt.

verk progs staand

Ja, ik heb ze geprint. Dan kan ik lekker met een felgele textmarker alle open deuren en algemeenheden arceren. Bovendien leest het lekker weg en kan ik nog eens makkelijk aantekeningen maken ook. Ja, whizzkids, ik weet ook wel dat er allerlei kekke apps zijn waarmee je aantekeningen kunt maken. Been there, done that. Papier werkt voor mij in dit geval lekkerder. Punt.

De afgelopen twee weken waren best leuk. Samen met twee van mijn voormalig Kanaal-collega’s Peter Schilthuizen en Liseth Blitz ben ik een mooie verkiezingskrant aan het maken. Verschijnt 12 maart, een week voor de verkiezingen. Lekker op knisperend papier. Voor deze krant heb ik de afgelopen twee weken vier boeiende interviews gedaan. Althans: ik vond ze boeiend. Van mijn gesprekspartners weet ik dat natuurlijk niet… Ik mis het wel, de mooie verhalen met moie foto’s maken voor de krant, zoals ik dat bij Het Kanaal altijd naar hartelust en uitgebreid kon doen. Helaas is onze krant ten onder gegaan als gevolg van de fusie. Daarover gaat mijn nog altijd best gelezen blog, dus ik ga er nu niet weer over uitwijden.

Nou ja, één ding wil ik er nog wel over zeggen. In het proces van het maken van een krant zochten we een drukker. Eén van de drukkers die we benaderden, was drukkerij Telstar in Pijnacker. We kregen maar geen reactie. Bij navraag kwam de reactie wel. Dit was letterlijk het antwoord: “Na intern overleg hebben we besloten dat we de opdracht helaas niet voor jullie kunnen uitvoeren. Dit omdat wij een vergaande samenwerking hebben met Hart van Holland.”

U leest het goed. Op dat soort momenten mis ik het medialandschap in Zuidplas helemaal niet. Ik laat een waarde-oordeel aan de lezer.

Los van dit alles ben ik nu al trots op onze verkiezingskrant. We maken de krant omdat we vinden dat de inwoners goed moeten worden geïnformeerd over de verkiezingen. Stemmen is gewoon belangrijk en hoewel de vrees is dat de opkomst misschien nog wel lager wordt dan de 49 procent uit 2009, hoop ik dat de alle inwoners van Zuidplas een voorbeeld nemen aan de inwoners van Moerkapelle. Daar is het opkomstpercentage altijd tegen de 90 procent. Als het aan mij ligt, moet NIET iedereen stemmen voor de partij die altijd het hoogst eindigt in Moerkapelle. Er moet wel een beetje evenwicht blijven (ik ben een man van de gulden middenweg) en de raad moet wel een echte afspiegeling zijn van de echte maatschappij. Maar mensen: ga stemmen!