Soms is het jammer dat ergens zo weinig inwoners op af komen. Een avond over verkeersveiligheid in Capelse wijken, donderdag 12 september, was er wat mij betreft zo één. Medewerkers van een verkeersveiligheidsinstituut maakten bezoekers bewust van de remweg van een gemiddelde auto. Dat doet je nadenken. Of het doel van de avond werd gehaald? Voor een paar bezoekers wel. Hieronder het verslag en de foto die ik maakte voor het AD. Daaronder de letterlijke tekst die ik de krant stuurde.
CAPELLE A/D IJSSEL – Het lijkt een klein verschil. Een auto die dertig kilometer per uur rijdt of één die vijftig rijdt. Toch kan het leven van een kind in een woonwijk ervan afhangen. Dat werd donderdag een paar Capellenaren duidelijk gemaakt die naar een avond over asociaal rijgedrag kwamen in Oostgaarde. Wethouder Eerdmans wil verkeersaso’s als klaar-over bij zebrapaden in gaan zetten.
Op een steenworp afstand van de bekende flitspalen op de Westerlengte zag een dozijn mensen wat het verschil is in remweg van een auto met verschillende snelheden. Met piepende banden werd een wagen stilgezet die vijftig reed. Het resultaat? Een verfomfaaide pion die een overstekend kind moest voorstellen.
Verkeerswethouder Joost Eerdmans baalt dat de flitspalen door landelijk beleid zijn uitgezet. Hij wil juist dat asociaal rijgedrag wordt aangepakt. Daarom heeft Capelle komende tijd een aantal ‘bewustwordingsavonden’ op poten gezet. “We willen niet nog meer drempels aanleggen in woonwijken, maar het gedrag van mensen aanpassen. Als het echt niet anders kan, komen er drempels. Met deze avonden willen we de inwoners een spiegel voorhouden.”
Als het aan Eerdmans ligt, worden ‘verkeersmisdadigers’ ingezet als klaar-over. “Daarover heb ik nu gesprekken met de reclassering,” zegt hij.
Martijn Bouwheer van het Nederlands Instituut voor Verkeersveiligheid vertelt vol overgave met hoeveel impact een auto tegen een boom knalt. “Bedenk je wat je voelt als je tegen een glazen deur aanloopt. Dan loop je vijf kilometer per uur…” Hij heeft z’n feiten op een rij. “Jaarlijks vallen in Nederland zo’n 650 doden in het verkeer. De helft daarvan zijn fietsers en voetgangers. In de jaren zeventig vielen 3380 verkeersdoden. Toen waren de auto’s onveiliger. Maar ik weet niet of bestuurders nu beter rijden. Auto’s hebben tegenwoordig een alfabet aan extra’s, maar die zijn vooral om de bestuurder te beschermen.”
Op alle aanwezigen maakt het verhaal indruk. Aan de opkomst te merken heeft de gemeente nog wel veel werk om alle Capellenaren zich bewust te laten worden van verkeersveiligheid in de wijken. Eerdmans: “Als het aan mij ligt, wordt deze les gewoon als theorieles gegeven bij iedereen die z’n rijbewijs wil halen.
Wat de totale remweg is van een auto die vijftig rijdt? Bijna 28 meter.