Nou, de kogel is door de kerk, geloof ik. In het gemeentehuis is eindelijk toch het besef ontstaan dat het aanleggen van een tunneltje van twee miljoen euro voor het bereikbaar maken van toekomstig sportpark Kleine Vink in Nieuwerkerk wat teveel van het goede is in deze tijd van bezuinigingen.
Het idee voor een tunneltje heb ik altijd al wat overdreven gevonden, maar ja: het was bij motie democratisch besloten door de gemeenteraad van Nieuwerkerk, destijds. Democratisch besloten. Dat is altijd zo’n mooie term om besluiten te verantwoorden. Ik denk altijd: je kunt toch ook alle foute beslissingen net zo makkelijk ‘democratisch besloten’ terugdraaien?
De verkeersdeskundigen in het gemeentehuis gaan nu broeden op een nieuw plan. Als constructief meedenker, vrijwillig ideeënaandrager en iemand die af en toe een positieve bijdrage aan het debat wil leveren, heb ik nog eens over dat tunneltje, en vooral de prijs zitten nadenken. En ik had een eureka!-momentje.
Ik denk dat de meeste mensen bij het tunneltje voor Kleine Vink denken aan een tunneltje voor fietsers en voetgangers, onder de Hoofdweg door. Zo’n tunneltje wordt dan al snel ‘eng’. Bovendien een dure grap, want je moet helemaal onder die weg door graven. Veel gedoe. Waarom niet andersom geredeneerd? Waarom moeten de fietsers per se onder de automobilisten door?
Wat ik bedoel: is het geen idee om de Hoofdweg over pak-em-beet tweehonderd meter iets te ‘verlagen’, en dan juist een fiets- en voetgangers-brug over de weg te bouwen. Die wegverlaging is nodig om de brug niet al te hoog te laten worden, want anders zijn al die fietsers al uitgeput nog voor ze aan de wedstrijd of training kunnen beginnen…
Een brug is minder eng dan een tunnel. Een fietsbrug is volgens mij – maar ik ben maar een eenvoudige ziel natuurlijk – goedkoper dan een tunnel voor auto’s. En de Hoofdweg iets verlagen is ook wel te doen. Laagje asfalt eraf, beetje grond weggraven (let op de kabels!) en laagje asfalt weer terug. Eitje toch? Of die Hoofdweg dan over twee, of over vier rijbanen verlaagd moet worden, dat is weer een heel andere discussie. Eén tip: maak de brug wel zodanig, dat er vier rijbanen onder kunnen liggen.
Tot zover mijn tunnelvisie, in dit geval meer een bruggenbouwersvisie…