Een artikel over Familienet in drie zorgcentra. Wat niet klopt, is de laatste alinea. Die stond niet in mijn oorspronkelijke artikel, maar is door het AD toegevoegd. Schijnbaar was er de gedachte dat de twee onderwerpen met elkaar te maken hebben. Dat is niet direct het geval. Bij het idee van het IJsselland Ziekenhuis betreft het bijvoorbeeld een systeem met webcams, zodat ouders hun kinderen op de kinderafdeling kunnen zien.
Familienet verbindt verzorgingshuis met thuis
Familienet: Facebook voor verzorgingshuizen
CAPELLE/KRIMPEN/NIEUWERKERK – Zorginstelling De Zellingen is deze maand gestart met Familienet. Een computerprogramma waarmee familie beter op de hoogte moet blijven van het wel en wee op de afdeling. Rijckehove, De Meander en Crimpenersteyn werken er nu mee.
In drie zorghuizen van De Zellingen in Capelle, Nieuwerkerk en Krimpen aan den IJssel is op één afdeling gestart met het elektronische nieuwtje. “Het doel is familie meer te betrekken bij wat er op de afdeling gebeurt,” zegt beleidsmedewerker Frida van der Sloot van De Zellingen. “Het is niet voor communicatie van medische zaken bedoeld, maar puur om foto’s en berichtjes van bijvoorbeeld activiteiten te plaatsen. Tot nu toe deden we dat in een nieuwsbrief. We willen de communicatie tussen de cliënt, de familie en de medewerkers verbeteren. De kwaliteit van leven verbetert als mensen uit je sociale omgeving betrokken zijn.”
Daarmee is Familienet dus eigenlijk een soort Facebook, waar ook berichten en foto’s kunnen worden gedeeld. “Wij wilden geen normale Facebookpagina, vanwege de privacy waar je geen controle over hebt. We hebben te maken met een kwetsbare groep. Met een eigen programma kun je zelf bepalen wie mee kan kijken en wie niet. Cliënten kunnen zelf een aantal mensen noemen die mee mogen kijken. Daarmee houd je het onder controle.”
De Zellingen was al een tijdje op zoek naar een manier om informatie te delen. “We hebben in den lande gekeken wat er al was op dit gebied. Het leuke van Familienet is dat het is bedacht door familie van een bewoonster die all over the world wonen. Die konden zo op de hoogte worden gehouden.”
Van der Sloot: “Wat we vooral centraal willen zetten, is het welzijn van de cliënten en hun kwaliteit van leven. We zijn nu twee weken bezig en we dachten dat er vooral medewerkers er foto’s op zouden zetten, maar we zien nu al dat familie allerlei berichtjes en foto’s plaatst. Van kleinkinderen die een rijbewijs of diploma halen bijvoorbeeld. Dat vinden bewoners prachtig om te zien. Bovendien zit er ook een agenda-functie op. We kunnen aangeven wanneer iemand naar de kapper moet of wanneer er bingo is. Familie kan er ook op zetten wanneer ze op bezoek komen. Het is een laagdrempelige manier om te communiceren.”