Het is vandaag een heugelijke dag. En gisteren ook, trouwens. Waarom? De landelijke en regionale media staan vol met verhalen over het nieuws dat twee ROC’s in Rotterdam weer terug willen naar kleinschalig onderwijs en de ‘ouderwetse’ MTS. Het technisch onderwijs moet een boost krijgen. Terecht. Het mooie is dat het Comenius College in Capelle al in 2011 stappen zette in die richting. Ik schreef er een verhaal over, dat in dit artikel is te lezen.
Het verhaal van het Vakcollege vond ik mooi om te maken. Omdat ik – visionair als ik ben (*ahum*) – ook zag dat dit onderdeel van het onderwijs de afgelopen jaren in het slop is geraakt. Waar ik deze boude stelling vandaan haal? Gewoon, praten met mensen uit het onderwijs en uit het technische bedrijfsleven. Tal van bedrijven waren en zijn door het geringe aantal jongeren dat voor techniek kiest genoodzaakt om dan zelf maar mensen op te leiden in hun bedrijf. Leer-werkplaatsen. Ook mooi. Ik ken die bedrijven. Ik hoorde hun problemen. Ik volgde wat erover werd geschreven. Nu wordt het probleem bij de wortel aangepakt. Als het goed is.
Daarom was ik plaatsvervangend blij dat het Comenius College de stap zette om aandacht voor techniek prominent in het schoolprogramma te zetten. En als leraar in opleiding wil ik later op de basisschool ook al veel meer doen met techniek. Als die mogelijkheid mij gegeven is, hoor, want lesprogramma’s heb je niet in eigen hand.
Er zijn zelfs verhalen – ik heb ze zelf ook rondgebazuind – waarin gesteld wordt dat de feminisering in het basisonderwijs (nauwelijks meer meesters voor de klas) indirect ook een bron is dat techniekonderwijs op latere leeftijd, na de basisschool, achterop is geraakt. Dat zou ik zo (nog) niet durven stellen. Veel juffen vinden het ook mooi om te knutselen en te fröbelen. Tja, dat is ook techniek, mensen!
Ik verheug me al op de dag dat ik zelf een klas heb en eindelijk een keer de stoommachine die ik heb kan laten zien aan de leerlingen. En dan niet alleen laten zien, maar ook laten bedienen en aanzetten! Laat ze er maar mee klooien. Ik heb die stoommachine ooit gekregen van een oom, die hem voor zijn helaas veel te vroeg overleden zoon had gekocht. Die machine koester ik. Als klein menneke heb ik er ook veel plezier van gehad. Met meccano van mijn vader bouwde ik allerlei machines die door de stoommachine werden aangedreven.
Het lijkt me mooi om de kinderen in de klas te laten zien hoe je energie uit water haalt. Met hen water in het keteltje te doen, vuurtje eronder te stoken en langzaam de machine op gang laten komen. Ik moet er nog wel even een pedagogisch verantwoord lesprojectje omheen bedenken, maar dat gaat vast lukken. Groep 6 of hoger, schat ik in. Laat ze maar even stoom afblazen!