Je bekijkt nu ‘We proberen huizenverkopers bewust te maken van de markt’

‘We proberen huizenverkopers bewust te maken van de markt’

‘We proberen huizenverkopers bewust te maken van de markt’
Al bijna dertig jaar is Van Leeuwen Makelaardij actief in Nieuwerkerk en omstreken. Het kantoor werd opgericht in 1982. Twee jaar later werd de huidige eigenaar, Ewoud Krens, makelaar bij het lokale bedrijf. In die tijd heeft Krens de huizenmarkt zien veranderen. Met zijn medewerkers probeert Krens op dit moment zijn klanten – huiseigenaren die hun woning willen verkopen – bewust te maken van de situatie op de huidige huizenmarkt.

Het is algemeen bekend dat het momenteel met de huizenmarkt niet goed gaat. Maar dat is voor Van Leeuwen Makelaardij geen reden om bij de pakken neer te zitten. Integendeel: er wordt vanuit de kantoren in Nieuwerkerk en Moordrecht hard gewerkt om de klanten de best mogelijke service en advies te geven, teneinde ervoor te zorgen dat hun huis zo goed mogelijk wordt verkocht. Van Leeuwen richt zich op een perfecte presentatie, op verkoopbevorderende acties en op actieve communicatie met de klanten.
Een huis verkopen is geen eenvoudige taak in deze tijd. Als makelaars adviseren Van Leeuwen en zijn collega’s om een aantal stappen te nemen. “Het belangrijkste bij het verkopen van een huis blijven vier onderdelen: prijs en presentatie, staat en lokatie,” somt Krens op. Aan drie van die vier eigenschappen van een huis is in de meeste gevallen iets te doen.
De lokatie van een woning, daar is niet veel aan te veranderen. De andere drie onderdelen wel. “Het op de markt brengen van een huis begint met de presentatie. Je huis moet een toonzaal worden. Wie daar niet toe bereid is, gaat z’n huis niet verkopen. Als je een auto koopt, staat die ook gepoetst in de showroom, niet in de garage op de brug.” Zo nodig kan een woningstyliste worden ingeschakeld.

Een huis verkopen is emotie. Krens merkt ook dat verkopers er soms moeite mee hebben om te investeren in het huis dat ze willen verkopen, om zodoende de staat van het huis te verbeteren. “Als het onderhoud van een huis niet goed is, maakt dat de verkoop lastiger. Mensen hebben er soms al moeite mee om het huis anders in te delen of een muurtje te schilderen. Terwijl dat nu net het verschil kan maken. Als de foto’s op Funda er niet goed uit zien, slaan mensen het huis zo over. Kopers hebben keuze genoeg. Vroeger konden kopers kiezen uit drie, vier huizen die aan hun voorwaarden voldeden. Tegenwoordig kunnen ze kiezen uit 27 woningen. Op Funda staan 270.000 woningen te koop, en daar zit nog niet eens alle nieuwbouw bij.”

Prijs
Alle huizen die te koop staan, concurreren dus met elkaar. De belangrijkste boodschap die Krens heeft zijn klanten, is dat zij zich bewust moeten zijn van de huizenmarkt. De prijzen van woningen zijn de afgelopen vier jaar gedaald en Krens verwacht dat die daling nog enige tijd voort zal duren. “Als je je huis voor een te hoge prijs in de markt zet, ga je hem niet verkopen. Wij proberen mensen de realiteit van de markt te laten zien. Er zijn woningen die ver, ver onder de vraagprijs worden verkocht. Dat is gewoon wat er gebeurt, wij kunnen als makelaar de daadwerkelijke prijs zien waarvoor een woning wordt verkocht. Wij willen niet een makelaarskantoor zijn dat niet het juiste verhaal vertelt. Mensen hebben daar soms moeite mee, omdat zij een stijgende markt gewend zijn. Maar de prijzen van voor 2008 zijn niet realistisch meer. Het is niet zinvol een hogere prijs te verwachten dan een huis in deze markt waard is. Dat is niet omdat ik dat leuk vind, maar omdat het de markt is. Dat vinden mensen moeilijk te accepteren.”
De huizenprijzen dalen nog steeds. Krens ziet een aantal toekomstige ontwikkelingen die daarop nog meer van invloed zijn. Zo worden steeds meer huurwoningen verkocht door woningcorporaties. “Die woningen worden voor een scherpe prijs aangeboden, zijn in perfecte staat en krijgen voordat ze verkocht worden nog een fikse onderhoudsbeurt. Verder zijn gemeenten genoodzaakt grondprijzen voor nieuwbouw af te waarderen. Projectontwikkelaars verlagen steeds vaker de prijzen van nieuwbouwwoningen.”

Krens beseft dat er veel huizenbezitters zijn waarvan de waarde van het huis onder de hoogte van de hypotheek is gedaald. Die huiseigenaren hebben nauwelijks mogelijkheid om een huis scherp in de markt te zetten. Deze huizen zijn alleen met verlies te verkopen. “Die huizen staan onder water, zoals we dat noemen. Als iemand niet onder de hypotheekwaarde kan verkopen, adviseren wij om niet te verkopen. Dat klinkt onlogisch voor een makelaar, maar doordat banken een restschuld niet meefinancieren, zijn er huizen die onverkoopbaar zijn.”

Ewoud Krens is blij dat in mei een akkoord is gesloten tussen vier grote partijen in de huizenbranche. Dit akkoord ‘WONEN 4.0’ is een woningmarktplan van Vereniging Eigen Huis, Woonbond, de koepel van woningcorporaties Aedes en de makelaarsorganisaties NVM, VBO Makelaar en VastgoedPro. Zij stellen voor de hypotheekrenteaftrek op termijn af te schaffen. “Daarmee creëer je een stok achter de deur om de hypotheek af te lossen.” Volgens Krens zou door dit akkoord een beter evenwicht moeten ontstaan tussen de koopmarkt en de huurmarkt.

Bij Van Leeuwen Makelaardij krijgen verkopers een eerlijk advies voor de verkoop van hun huis. Door actief met verkopers en kopers te communiceren, zorgt het kantoor ervoor dat het mensen lukt om op een prettige manier hun huis te verkopen.